Het vinden van een fijn plekje kan een grote opgave zijn. Toch zijn de zaken die daarop volgen minstens zo belangrijk. En daar gaat helaas vaker mis dan je zou denken. Dat merk je pas jaren later als een situatie zich voordoet waar je nooit verwacht in te komen. Dus legt dat vooraf goed vast. Maar wat past het beste bij jullie situatie?

In de basis zijn er drie varianten: trouwen, een samenlevingscontract of een geregistreerd partnerschap. Elke variant heeft voordelen en nadelen. Deze sommen we hieronder voor je op.

Trouwen

Dan gaat het allemaal vanzelf. Aan het huwelijk zitten een groot aantal juridische gevolgen verbonden. Zo ben je bij het overlijden van je partner automatisch erfgenaam. Wil je afwijken van de standaard? Dan zal je het over het algemeen via een notaris moeten regelen.

Voordeel:        Een onvergetelijke dag! En de meeste zaken zijn al voor je geregeld.
Nadeel:           Is de standaard wel wat bij jullie situatie past?

Samenlevingscontract

Dan is het verstandig om de notaris te bellen. Die maakt samen met jullie afspraken over de verdeling van inkomsten en uitgaven, welke bezettingen welke partner inbrengt en wat er gebeurt met de gezamenlijke bezittingen wanneer een van de partners overlijdt of wanneer jullie uit elkaar gaan.

Voordeel:        Een maatwerk oplossing met doordachte juridische en fiscale gevolgen.
Nadeel:           Het samenstellen kost tijd en je denkt na over minder leuke situaties.

Of een geregistreerd parnterschap

Het grootste verschil tussen een samenlevingscontract en een geregistreerd partnerschap is dat een geregistreerd partnerschap een formele juridische status biedt met vergelijkbare rechten als het huwelijk, terwijl een samenlevingscontract voornamelijk financiële afspraken regelt zonder dezelfde juridische erkenning.

Voordeel:        De meeste zaken zijn al voor je geregeld.
Nadeel:           Het ontbinden kan administratief complex zijn net als bij een huwelijk.

Laat je adviseren door een expert

Dit kan in de toekomst veel onduidelijkheden en ellende voorkomen. Over het algemeen is het startpunt een kennismakingsgesprek met een notaris. We werken zelf met een paar notarissen uit de regio samen waar we prettige ervaringen mee hebben. Dit geven we altijd aan je mee bij het regelen van de hypotheek. Zo wordt alles van A tot Z voor je geregeld. Want dat blijft natuurlijk de kracht van één.